Gonneke Prak

Beeldend kunstenaar, kunstdocent, begeleiding bij persoonlijke ontwikkeling, maken van visuals en grafisch vormgever

Introductie stage Oosterlicht oktober 1, 2012

Filed under: Docentopleiding – Basisdocentschap - jaar 1 — gonnekeprak @ 8:00 am

Voor het vak Basisdocentschap gaan we stage lopen op het Oosterlicht College in Nieuwegein. De eerstejaars waarbij we stage gaan lopen hebben als opdracht een masker te maken. Ter introductie hebben wij ook een masker gemaakt waarbij we een aantal van onze innerlijke kenmerken in tonen. In oktober heb ik mijn drie stagedagen.

We maken voor het vak Basisdocentschap een besloten website waar we onze vorderingen voor dat vak bijhouden. Daar heb ik dit artikel van overgenomen:

Ik heb mijn masker gemaakt van stroken plastic tasjes en sluitingen van vuilniszakken. Deze heb ik in elkaar gedraaid, zodat het stevige slierten werden.

De slierten heb ik in elkaar verweven tot een drukke kluwen waar een deel uitsteekt

Het thema van mijn masker is: Geordende chaos. Ik neem veel dingen op, waardoor het soms erg chaotisch wordt in mijn hoofd. Aan de andere kant ben ik ook geordend en georganiseerd. Deze twee kanten van mezelf heb ik belicht in mijn masker.

De plastic tassen voor de stroken zijn uitgezocht op de patronen die erop staan. Dit is in het masker terug te zien wanneer je het van dichtbij bekijkt. Mijn aandacht gaat vaak naar beelden die van veel kleine fragmenten is opgebouwd.

Ik vind het erg leuk om met gerecyclede materialen te werken en daar vormexperimenten mee te doen. Ik heb in het verleden ook een serie sieraden gemaakt van gerecyclede materialen (o.a. theezakjes, cd’s, t-shirts en fietsbanden).

We stonden in een rij met onze maskers op toen de leerlingen van het vak beeldend binnenkwamen. De kinderen keken eerst verbaasd en begonnen toen te giechelen. Het eerste wat ik hoorde was “Hey, dat masker is van snoeppapiertjes gemaakt!” en er wees een meisje naar mijn masker. Ik heb achteraf verteld hoe ik het masker gemaakt had, want op dat moment mochten we nog niks zeggen.

De docente stelde de vraag welke kenmerken de kinderen in de maskers zagen en welke eigenschappen zij daarbij terugzagen.


De reacties op mijn masker waren:
– Het is een kleurrijk masker, dus ze zal wel vrolijk zijn.
– Het is net een kwal! Ze zal wel van dieren houden.
– Het lijkt op de hoedjes van Prinsjesdag.
– Het is heel druk.
– Ze is verlegen, want het masker bedekt het hele gezicht.

De associaties van de kinderen zijn erg leuk. Ik had nog wel meer associaties willen horen, maar er mochten maar een paar kinderen per masker antwoord geven.

Na de introductie werden we door de school rondgeleid. Ik ben 10 jaar geleden van de school afgegaan en ik vond het erg leuk om te horen dat er sinds een paar jaar veel meer aandacht aan het kunstonderwijs is gekomen. Er zijn nu bijvoorbeeld Expressie-klassen. De kinderen die zich hiervoor inschrijven krijgen extra lessen in kunstvakken (beeldend, tekenen, muziek, toneel, etc.).

Advertenties
 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s